StudioDNA gaat in gesprek met An Wynants over de kracht van creatieve therapie voor kinderen en jongeren. An is in de werking van StudioDNA creatieve coach.

Dag An, welkom bij StudioDNA, wie ben jij en hoe situeer jij jezelf in het werkveld?

Ik ben een trotse mama van twee dochters. Ik ben van opleiding leerkracht buitengewoon onderwijs. Ik hou ervan om kinderen met extra uitdagingen in hun groeiproces te ondersteunen bij moeilijkheden, obstakels die op hun pad komen. Ik miste de samenwerking met ouders, waardoor ik creatieve therapie heb bijgestudeerd en behaalde ik in 2023 het certificaat. Die obstakels op hun groeiend pad, integreren mij en daarom wil ik de kinderen en jongeren handvaten aanreiken om met hun moeilijkheden aan de slag te gaan en ze vanuit hun talenten te benaderen.

Hoe ben je dan tot jouw werking gekomen?

Babbelen over moeilijke momenten, ervaringen doet niemand graag. Werken vanuit je gevoel blijft veel langer in het hoofd hangen van de kinderen en jongeren. Dit zorgt er ook voor dat ze de handvaten langer toepassen. De afwisseling van creatieve materialen maakt het juist zo fijn, dat we er telkens een link met de geleerde zaken mee kunnen creëren.

Waar liggen jouw waarden en interesses als coach?

Alle woorden die beginnen met ‘zelf’ vind ik van allergrootste belang: zelfvertrouwen, zelfwaardering, … Vele kinderen zijn hierin geschaad waardoor ze terug hun talenten moeten ‘her’ontdekken zodat ze die kunnen versterken en kunnen inzetten wanneer het moeilijk gaat of wanneer ze door omstandigheden uit hun comfortzone worden gehaald.

Waarin ligt voor jou de kracht van coaching?
De kracht van de coaching zit in het buikgevoel naar boven halen via creatieve opdrachten en van daaruit vertrekken om meer draagvlak te creëren voor moeilijkheden die ze op hun pad krijgen.

Hoe ga jij dan te werk?

Ik vertrek op ontdekkingsreis met de kinderen vanuit de valkuilen die de ouders met me bespreken tijdens het intakegesprek. We gaan dan een aantal actiepunten bundelen waaraan we samen via duidelijke, heldere communicatie vertrekken op pad. Als de school moet betrokken worden in het traject, nemen we hen mee op pad, want hoe meer mensen dezelfde communicatie gebruiken, hoe gemakkelijker voor het kind en hoe sneller de valkuilen minder diep worden.

Vertel me wat meer over jouw aanbod bij StudioDNA:
Ik werk zowel individueel als in groepjes met kinderen. Daarnaast geef ik nog veerkrachtige dagen in schoolvakanties voor kinderen waarbij de veerkracht op de proef gesteld wordt en zij hierbij oefeningen kunnen krijgen die hun veerkracht versterken.
Waar ik ook zeer trots op ben, is ons schoolvervangend aanbod. Het is voor sommige kinderen niet haalbaar om voltijds op de schoolbanken te zitten, aanwezig te zijn. Het is zeer belangrijk dat deze kinderen in hun waarde blijven gehouden door hun gezin, hun dragend netwerk zodat de woorden die voor mij belangrijk zijn (zelfbeeld, zelfvertrouwen, zelfwaardering, …) niet gekrenkt worden, met soms nare situaties als gevolg.

Bedankt voor je woorden! Ben je geprikkeld na het lezen van ons gesprek, neem dan zeker een kijkje op studiodna.be of neem contact op via an@studiodna.be.